ليلة خطوبة فسافس-1

السلام عليكم
ازيكم يا معلمين
معلش اتأخرت شوية في معاد الحلقة الجديدة.....دا إن كنت تابعتم اللي قبل كدا
الناهرده بقي يوم عالمي...يوم خطوبة فسافس....
ولضخامة الحدث هنقسم الموضوع علي حلقتين
حلقة الناهدره....وحلقة الاسبوع اللي جاي في نفس المعاد
بس انتوا ابقوا تعالوا
خلاص بقي مش عاوزين رغي كتيرخلينا نشوف حكاية الناهدره ايه
-----------------------
ابو الفاسفيس راجع قرفان من الشغل ومكشر اوي
وزي ما يكون فات علي طبور عيش وهو راجع البيت
وبكل قرف وعكننة قال للمدام
الاستاذ مضمحل كلمني الناهرده انه عاوز يخطب فسافس لأبنه سأسأ
بصتله الست ام الفسافيس بقرف واضح اوي وبطريقة اشمئزاز قالت:
سأسأ ابن المدام كئيبة ؟؟؟
قلها ايوة يا أم الفسافيس هو سأسأ ابن المدام كئيبة....اللي انتي مش بتطقيها
وديما قرشة ملحتها...
قلتله: طبعا هي دي ست حد يطقها...
قلها متنسيش كمان ان فسافس محدش يرضي بيها غير واحد زي سأسأ...
وبصراحة كدا انا نفسي اخلص منها.....
الست ام الفسافيس عنيها غرقت بالدموع وبصت لأبو الفسافيس وهي بتقوله بعتاب:
انت نفسك تخلص من بنتك فسافس يا ابو الفسافيس وانت مش بتشوفها غير 3 او 4 سعات في اليوم؟؟؟
طب انا اقول ايه اللي وشي في وشها طول اليوم ومستحملاها.......علي كدا بقي انا ليا الجنة

_________

بره باب الاوضة كان المفعوص فسفوس لاصق ودانه علي خرم الباب بيسمع اللي بيتقال

حس ان الاجتماع سري الفضول لعب بدماغه وحب يعرف ايه الموضوع....

ما صدق سمع الحوار وجري علي أخوه الكبير فيفس يحكيله وهو هيطير من الفرحة

قاله اخيرا يا فيسفس الدنيا هتضحكلنا...رد عليه فيفس بلامبلاه وهو ماسك الجرنان بيدور علي اعلان شغل

قاله ليه يا مفعوص جيبلي عقد عمل في البحرين...قاله اكتر من كدا واحسن....اختك فسافس هتنزاح من البيت خلاص...

في عريس متقدملها....


.فيسفس الجرنان وقع من ايده واقام وقف وزي ما يكون اخد 220 فولت وقاله يبقي ليك الحلاوة يا فسفوس لو الجوازة ديه تمت

----------

...زي ما هو واضح كدا من الحوار ان محدش طايق فسافس خالص في البيت
.....تعالوا بقي نشوف فسافس دلوقتي حلاتها ايه
هي لسا معرفتش ايه المؤامرة اللي بتدبر ليها عشان يخلعوها من البيت

فسافس رجعت من الكلية غيرت هدومها وكالعادة رمتها علي الارض....

دخلت المطبخ حضرت لنفسها الغدا وهي بتنعي حظها عشان الاكل مش عجبها.....
وبتقارن نفسها بأصحبها اللي عندهم ...وعندهم...وساكنين في فيلل وأبراج.....
وتقول لنفسها...انا مش عارفة ليه مطلعش ابويا غني زيه.

.طبعا كل اللي في البيت بيسمع و بيسكت عشان محدش بيقدر يرد علي فسافس هانم

اخر مرة اخوها فيسفس حب يعمل راجل هجمت عليه عضته ف(......) ومن سعتها وهو ماشي جنب الحيط وبيخاف يكلمها..... برضو اخوها الصغير مبيسلمش من خربشتها ......

والاب والام مش عارفين يخدو معاها حق ولا باطل.....

تخيلوا منظرها وهي شعرها منكوش وعنيها حمرا وبتاكل بنهم وشراهة غير عادية كانها مأكلتش من عشرين سنة علي الرغم من ان الاكل مش عاجبها.....



ام الفسافيس قالت لأبو الفسافيس انت لازم تعرف البنت عشان تستعد كدا وتظبط نفسها...
قالها وانا مالي المواضيع ديه بتاعت الامهات بس ودي امور نسائية انا مليش دخل فيها
كل واحد فيهم بيخاف من مواجهة فسافس والكل بيرمي الموضوع علي التاني

استقر الامر علي انهم هما الاتنين يروحوا يعترفوا لفسافس علي الحكاية ويستحملوا الخساير مع بعض

اقنعوا فسافس بعد عذاب انهم عايزنها في كلمتين...دخلت فسافس معاهم الاوضة وأخوتها قاعدين بره مستنيين يشوفوا ايه التطورات....


بعد خمس دقايق سمعوا ضحكة جنونية



وبعدها صرخة جامدة اوي وحجات بتتكسر...



الاتنين جريوا علي الاوضة بتاعتهم وقفلوا علي نفسهم الباب.....


----------------

جوا الاوضة بقي اللي فيها فسافس الضحكة الجنونية كانت فرحة فسافس انها هتتخطب


اما الصرخة والحجات اللي اتكسرت كانت بسبب الهياج الشديد اللي حصلها بعد ما عرفت مين هو العريس.......



قالتلهم انا اتجوز سأسأ.......عاوزين تعملوها فيا وتجوزني سأسأ.....



بعد مداولات في اجتماع ثلاثي مغلق استمر لمدة ساعة استقر الامر علي ان ابو الفسافيس هيحدد معاد مع الاستاذ مضمحل عشان يجي هو وابنه ومراته يعينوا البضاعة...قصدي يشوفو فسافس........


فسافس بعد طول تفكير قالت لنفسها...سأسأ ..سأسأ ...مش مشكلة اهو كله بيطلع في الغسيل


وحتي هو اهطل وعبيط وهعرف اشكمه واحكمه كويس .........



وجه اليوم المنتظر اللي هو الزيارة الاسرية الجملية اللي قامت بيها اسرة الاستاذ مضمحل مع عائلة الفسافيس لقاء السحاب بالفعل كما يقال عليه



المفعوص الصغير قعد من المدرسة......ام الفسافيس زانقة فيسفس الكبير بتملايه الطلبات اللي هيروح يجبها.....ابو الفسافيس بيكوي البدلة بتاعت التشريفة...الحتة الزفرة يعني .....اما فسافس فكانت قافلة علي نفسها باب الاوضة ومشغله شريط رومانسي جدا لشعبان عبد الرحيم ...



يعني سبوها بقي تعيش الدور وتحس انها هتخطب....وكانت قاعدة ادام المرايا بتاخد نفسها وش سنفرة ومعجون....(والله لو رحتي التوكيل يا فسافس هتفضلي زي ما انتي)....



الوقت بيقرب وام الفسافيس ظبطت نفسها وتممت علي العيال كلهم ودخلت لبنتها عشان توصيها هتعمل ايه عشان الليلة تعدي علي خير


..........


عاوزين تعرفوا ايه اللي حصل في المقابلة؟؟؟


يوم الثلاثاء اللي جاي إن شاء الله


أبقوا معانا

9 comments:

    ههههههههههههههههههههه
    جميييييييييييييييلة جدا والله انت مشروع كبير لمؤلف يوميات مصرية حكاية عجبنى أوى شريط رومانسى لشعبان عبد الرحيم
    المرة دى خفة الدم تقيمها سبع نجوم
    وبتخلينا نجعد ما نجوم الا لما بنخلص الحكاية وكانت جعدة حلوة ودمها خفيف ,,
    طيب ,,تجعد بالعافية ,,بالصحة يعنى مش بالغصب

    :)
    معاك ياباشا لآخر المشوار
    سأسأ وطنط كئيبه واونكل مضمحل ههههه بتجيب الأسماء ده منين بس
    حلو اوى مستيه التلات الجاى
    تحياتى
    شيماء:)

    سورى جيت تانى
    سبتلك اهداء عندى ممكن تيجى تأخده

    اليوميات جامده جدا
    فى انتظار الحلقة القادمة

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    ماشاء الله ايه الجمال ده يا عمونا
    يلا اتحفنا بللي جاي ماتتاخرش

    سلام

    :((((
    انا بعد ما دخلت السرير اكتشفت ان النهارده التلات قمت عشان أشوف الحلقه
    وبعدين آجى ملقيهاش
    :(

    هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه


    هو ايه ده

    البت دي قرفتني

    حاسه انها متشرده مش كده حرام
    هههههههههههههه

    شوفت جيت ازاي معلش ع التاخير بقي



    thx

    كشف تسربات المياة
    غسيل خزانات
    شركة نظافة عامة

    thank you

    سعودي اوتو